de VakantieConsument.nl

Geschillencommissie

Wat te doen als het vliegtuig overboekt is, u niet mee mag en u een dag later op uw vakantiebestemming arriveert? Wat als uw hotelkamer kleiner blijkt dan de bezemkast? In eerste instantie moet u alle problemen melden bij de vervoerder of reisorganisatie. Maar wanneer zij de problemen niet naar wens oplossen, kunt u uw probleem aankaarten bij een geschillencommissie. Een geschillencommissie geeft een bindend advies waar beide partijen zich aan dienen te houden. Zo kan een geschil opgelost worden zonder tussenkomst van een rechter.

Geschillencommissie Reizen
Wanneer een reisorganisator of boekingskantoor ANVR-lid is of geregistreerd is bij de Geschillencommissie, dan kunt u een beroep doen op de Geschillencommissie. In beginsel moet u samen met de reisaanbieder of touroperator proberen om tot een oplossing van uw geschil te komen. Wanneer uw klacht tijdens de vakantie naar uw mening niet accuraat is verholpen, moet u binnen een maand na terugkomst een schriftelijke klacht indienen bij het bedrijf waar u de vakantie boekte. Als dit niet leidt tot oplossing van uw klacht, dan kunt u de klacht binnen drie maanden na terugkomst voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen. U betaalt de Geschillencommissie een bedrag dat, afhankelijk van de betaalde reissom, varieert van € 50,00 tot € 100,00. Wanneer u (deels) in het gelijk wordt gesteld, moet de reisorganisatie dit bedrag (deels) vergoeden. Bij behandeling door de Geschillencommissie hebt u geen hulp van een advocaat nodig. De gemiddelde behandelingsduur bij de Geschillencommissie Reizen bedraagt op dit moment 3,8 maanden. Voor meer informatie kunt u hier naar de website van de Geschillencommissie en kiest u in het linkermenu voor het onderdeel "Reizen".

Geschillencommissie voor de Luchtvaart
De luchtvaartsector en de Consumentenbond zijn in overleg over de oprichting van de Geschillencommissie voor de Luchtvaart. Dit onder toeziend oog van de minister van verkeer. De lancering van de Geschillencommissie Luchtvaart is vertraagd en zal daardoor niet in de zomer van 2009 plaatsvinden. Als alles volgens planning verloopt, zal de commissie per 1 januari 2010 van start gaan. U kunt dan bij de Geschillencommissie Luchtvaart terecht met onopgeloste problemen met vliegmaatschappijen en vliegvelden.